Skip to content
Skreddersydde løsninger for elektrisk og hybrid fremdrift

Netto nullutslipp for fartøyene dine

Skreddersydde elektriske og hybride fremdriftsløsninger

Ved å redusere skadelige utslipp, optimalisere effektiviteten og bruke skreddersydde systemer, kan du navigere i kompleksiteten ved lav- og nullutslippsdrift – samtidig som du sikrer en fleksibel, grønn og kostnadseffektiv kraft- og energiløsning for fartøyene dine.

Maksimal effektivitet på fartøyet

Minimal påvirkning på miljøet

Elektrisk og hybrid fremdrift, kombinert med avanserte batterisystemer, representerer en sentral del av avkarboniseringen av sjøfartsindustrien. Denne løsningen benytter både elektrisk energi fra fornybare kilder på land og effektive kraft- og energistyringssystemer om bord. Vi samarbeider tett med deg for å bane vei for en fremtid med netto nullutslipp. Vi skreddersyr løsninger for dine unike kraftbehov, fra planlegging til service.

Med denne løsningen kan du redusere skadelige utslipp fra driften av fartøyet ditt. Ved å ta i bruk elektrisk og hybrid fremdrift, kan du aktivt bidra til et bærekraftig miljø. Ulike bruksområder og driftsprofiler må tas i betraktning og krever skreddersydde løsninger som sikrer maksimal fartøyeffektivitet og minimalt miljøavtrykk.

Du kan takle utfordringene med skadelige utslipp i maritim virksomhet. Løsningen tar høyde for kompleksiteten ved å implementere lav- og nullutslippsdrift, og gir deg et fleksibelt og effektivt kraft- og energisystem tilpasset ulike fremdriftsarkitekturer, fartøyoperasjoner og fysiske begrensninger.

 

MOVEe bilde (1)-1-1
Øk effektiviteten og ytelsen

Mens du oppfyller myndighetskravene

  • MOVEe Power and Energy Management System (PEMS) gir deg en modulær og fleksibel løsning som egner seg for både rent elektriske og hybride fremdriftssystemer. Den kan tilpasses ulike fartøyskonfigurasjoner.
  • Ved å bruke komponenter og delsystemer som passer til formålet, kan du optimalisere kraft- og energisystemene for små, kompakte eller raske fartøy, og dermed forbedre fartøyets effektivitet og ytelse.
  • Elektrisk fremdrift, som er spesielt egnet for fartøy med begrenset varighet eller energiforbruk mellom ladningene, bidrar til høy energieffektivitet og lavere vekt. Det hjelper deg å optimalisere kostnadene og oppfylle myndighetskravene.
  • Konfigurasjoner med hybrid fremdrift gir allsidighet, slik at operatøren kan velge mellom dieselmotor, elektrisk motor eller begge deler (boost-modus). Den kan også tilpasse seg ulike driftsprofiler og mål for nullutslippsdrift.

Elektrisk eller hybrid fremdrift?

Hva du bør tenke på

For fartøy som hovedsakelig kan operere på energi lagret i batteriet, er en helelektrisk fremdriftslinje med en elektrisk motor som driver propellen – basert på PM-teknologi eller en tradisjonell asynkron elektrisk maskin – det foretrukne valget.

Et dieselgeneratorsett kan supplere energien som er lagret i batterisystemet ved lengre operasjoner. Valg av arkitektur og komponentteknologi optimaliseres basert på fartøyets individuelle driftsprofil, noe som sikrer kostnadseffektivitet og overholdelse av myndighetskrav.

I tilfeller der fartøyets energibehov overstiger batterikapasiteten, er det aktuelt med et hybrid fremdriftssystem. Hovedfremdriften kan drives av både en dieselmotor eller en elektrisk motor. Dette velges av operatøren gjennom vårt PEMS-kontrollsystem.

Denne hybridkonfigurasjonen gir deg fleksibiliteten til å velge fremdrift med dieselmotor, elektrisk motor eller begge deler, med mulighet til å lade batteriene mens dieselmotoren er i drift. Dimensjoneringen av systemkomponentene er skreddersydd til fartøyets driftsprofil og operatørens mål for reduserte utslipp.

Du kan få en løsning som gir deg et effektivt og miljøbevisst alternativ, med skreddersydde systemer som oppfyller de ulike kravene til fartøyets drift og samtidig bidrar til en bærekraftig fremtid med netto nullutslipp.

barmen2-1
Et tilpasningsdyktig alternativ

Til tradisjonelle systemer

Tradisjonelle maritime fremdriftssystemer er basert på dieselmotorer og generatorsett som forbrenner MGO (diesel). Disse kraftsystemene bidrar i betydelig grad til skadelige utslipp og er ikke tilstrekkelige for å møte det presserende behovet for avkarbonisering i maritim sektor.

Ettermontering av renere teknologi på eksisterende fartøy kan være et alternativ, men det kan også være en utfordring på grunn av skrogets begrensninger. I noen systemer kan du bytte til fornybart drivstoff, for eksempel HVO, mens det i andre tilfeller er behov for en mer inngripende tilnærming.

Elektriske og hybride fremdriftsløsninger gir deg et progressivt alternativ med en helhetlig tilnærming til utslippsreduksjoner. En skreddersydd løsning for dine behov og fartøyets driftsprofil gjør at du kan integrere grønn elektrisk kraft og avanserte batterisystemer, noe som fremmer effektivitet, tilpasningsdyktighet og en klar start på veien mot en fremtid med netto nullutslipp.

Snakk med spesialistene våre

Du kan stole på at vi tar ansvar for hele nødstrømsløsningen din – gjennom hele prosessen og hele livsløpet.
 
Dine tekniske behov og krav er utgangspunktet for løsningen vi skaper. Vårt mål er å sikre at systemet ditt fungerer problemfritt og leverer maksimal verdi over tid.
 
Vil du vite mer om elektrisk og hybrid fremdrift? Ta kontakt med våre salgs- og produkteksperter i dag.
  • NORWAY
  • DENMARK
  • FINLAND
  • SWEDEN
TOUCH
Martin Viksund Senior Sales Manager

Sales | Marine

t. +47 932 84 024

Martin Viksund Senior Sales Manager
TOUCH
Anders Olofsson Sales Manager

Sales | Marine

t. +46 070 99 47 451

Anders Olofsson Sales Manager
TOUCH
Jussi Mäkninen Country Manager

Sales | Power Generation

t. +358 406 208 918

Jussi Mäkninen Country Manager
TOUCH
Anders Olofsson Sales Manager

Sales | Marine

t. +46 070 99 47 451

Anders Olofsson Sales Manager